Yes! Höst 2020: Nedvarvning och uppvarvning – på en och samma gång


Hösten Yes! handlade om hur stillasittande utan pauser påverkar såväl vår prestationsförmåga som vår hälsa. Och självklart: vad vi kan göra för att få till pauser under arbetsdagen med hög kvalitet för både kroppen (som behöver få varva upp) och hjärnan (som behöver få varva ner). 

Min absoluta favoritpaus just nu (det varierar lite över tid) är…min DANSPAUS! Den passar alldeles ypperligt bra nu när det är hemarbete som gäller. Jag får väl se om jag tar den med mig till kontoret när jag är tillbaka där 😉 Denna paus är enkel att utföra – och alldeles underbar! Den går till som så att jag helt enkelt drar igång hög, glad musik och bara dansar loss här hemma i vardagsrummet.

Så, vad är det då som händer under den här pausen (mer än att jag förmodligen ser smått galen ut)? Jo, varenda del av min kropp kommer i rörelse, vilket gör att cirkulationen drar igång och att den negativa process som startar redan efter 25 minuters stillasittande (!) bromsas. Min hjärna syresätts, vilket är extra bra inför kluriga eller krävande arbetsuppgifter eftersom hjärnans smartaste del är väldigt syrekrävande och fungerar sämre vid dålig syresättning. Och dessutom får jag ett stort påslag av sköna hormoner som både gör mig glad, lugn och ger mig ny energi.

Ja, du förstår ju! Jag börjar bli smått beroende av den här pausen nu 🙂

Vad har du för favoritpaus?

 

Önskar er alla en riktigt fin första advent!

Ta hand om er!

Gunilla

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *