Bli en mästare på att hantera stress: Tänk på vad du tänker!


tankar och stress

 

Våra tankar påverkar oss i väldigt stor utsträckning. De påverkar hur vi mår, hur vi känner oss, hur vi agerar – och inte minst, så påverkar de vår stress! Och när det gäller stressande tankar så handlar det ju väldigt ofta om hur vi inte vill att något ska bli, om saker vi inte vill ska inträffa. Saker vi oroar oss för. Om vi ofta tänker många tankar av den här typen, så innebär det att vi ofta går runt och stressar upp oss i onödan. Det skulle vi gärna vara utan!

Men, även tankar på hur vi inte vill att något ska bli kan förstås hjälpa oss! De kan visa på möjliga problem, göra oss redo att ta oss igenom svårigheter eller till och med hindra oss från att göra saker idag som vi kanske kommer att ångra imorgon. Det vill vi ju inte vara utan!

Det viktiga är egentligen inte om en tanke är positiv eller negativ till sin natur, utan det viktiga är om den hjälper dig eller inte. Om en tanke hjälper dig så tjänar du förstås på att lyssna på den och fundera över vad det här innebär, vad du kan göra eller vad du kanske ska låta bli att göra. De tankar som hjälper dig vill du förstås ska få påverka dig! De där tankarna som däremot inte hjälper dig, de som kanske bara snurrar runt ,runt och gör dig stressad eller orolig, eller får dig att må sämre utan att göra något åt situationen – de tankarna borde kanske inte få påverka dig så mycket? Eftersom de faktiskt inte hjälper dig.

 

Så vad är det för tankar du tänker? Prova att bara öka medvetenheten, att lyssna lite extra till vad det egentligen är du tänker på hela dagarna? Vilka tankar hjälper dig? Vilka tankar får dig att må bättre, att känna dig lugnare? Vilka tankar får dig att göra något konkret för att förbättra situationen? Och vilka tankar är det som bara gör dig stressad och orolig i onödan?

 

Inom det här temat kommer jag att skriva om olika sätt att minska effekten av de där tankarna som bara höjer stressen utan att hjälpa dig. Vårt månadsbrev för november handlade också om just detta, och ger dig direkt fyra konkreta tips. Om du inte har fått det men är nyfiken så får du gärna maila mig så skickar jag över det.

 

Men, börja redan idag med att öka din medvetenhet om vilka tankar som hjälper dig, vilka tankar som får mest utrymme och hur dessa är kopplade till din stressnivå. Sedan kan du börja använda de tips och verktyg som jag kommer att lägga upp här.

 

Lycka till!
Karin

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *