Nyckel No. 5 för en gladare tarmflora


Hej,

då var det måndag igen och dags för näst sista nyckeln för en gladare tarmflora, nyckel No.5:

Sänk temperaturen (bevara näringen och slipp upphettningsgifter)!

När vi hettar upp maten för mycket så förstörs många antioxidanter och mycket näring försvinner. Därför bör vi sänka temperaturen både på spisen och ugnen och istället låta maten tillagas längre stund (om det behövs). Detta gäller så gott som alla antioxidanter, men med undantaget Lykopen. Lykopen är en antioxidant som främst finns i tomater, men även i exempelvis röd paprika. Det som är lite speciellt med denna antioxidant är att den frodas av upphettning. Det innebär att vi får i oss ännu mer av detta nyttiga ämne när vi äter varma tomater.

Vid för stark upphettning av mat kan det även skapas inflammationsframkallande upphettningsgifter, exempelvis Akrylamid. Akrylamid kan bildas vid stekning, rostning, bakning och fritering, särskilt i vegetabiliska livsmedel som är rika på kolhydrater men innehåller lite protein, exempelvis chips, pommes frites, bröd och kaffe.

Mia och Lina tipsade på deras föreläsning om att ångkoka mat, att generellt tillaga på lägre temperaturer samt att inte alltid tillaga alla råvaror i en maträtt. De gav exemplet på grönsakssoppa där de kokar de grönsaker och baljväxter som behöver kokas, och sedan mixar i råa grönsaker. Då får man en ”halv-raw” men ändå varm soppa.

 

Hur gör jag?

Det här är jag ganska dålig på! Jag tillagar mycket mat på ganska hög värme. Däremot är jag noga med att inte bränna maten och väljer i första hand inte mörkrostat kaffe. Och så äter jag en hel del råa grönsaker, men jag kan absolut bli bättre på att sänka temperaturen på spis och ugn! Och den där ”halv-raw” soppan ska jag definitivt testa 😀

Har du några tips?

Gunilla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *