Yes! Vår 2020: Att lugna hjärnan när tillvaron gungar


Vårens Yes! handlar om vad som händer i våra hjärnor när de matas av så mycket som signalerar ”fara” och ”hot” som de gör just nu, samt vad vi konkret kan göra för att öka lugnet. Det som inte rymdes bland tipsen var vad vi kan göra fysiskt för att lugna hjärnan. Så här kommer några enkla tips på hur vi kan göra det:

  • Andning
    Bara genom att lugna och fördjupa dina andetag aktiverar du det parasympatiska nervsystemet. Det parasympatiska nervsystemet, som är en del av det autonoma nervsystemet*, står för vila, lugn och återhämtning och gör bland annat att blodtrycket sänks, att hjärtat slår lugnare och att stresshormoner sänks. (*Det autonoma nervsystemet står för att en massa saker händer i kroppen utan att vi behöver göra något, exempelvis att blodtryck, kroppstemperatur och hjärtrytm justeras.)
  • Fysisk aktivitet
    Att aktivera dig fysiskt är ett oerhört effektivt sätt att direkt påverka såväl oro som stressnivå som grad av välbefinnande. Stresshormoner sänks och må-bra-hormoner (bland annat endorfiner) utsöndras. Dessutom upplever många att fysisk aktivitet är det som allra mest effektivt skingrar orostankar och skapar lugn i sinnet. Och du behöver inte ge järnet på ett svettigt pass på gymmet. En lugn joggingrunda eller en rask promenad räcker långt.
  • Tacksamhetsövningar
    När du tänker på det som du är tacksam över så producerar din kropp Oxytocin – som direkt sänker stresshormonet Kortisol och som är både smärtstillande och rogivande. Så varför inte börja och avsluta dagen med att tänka på, alternativt skriva ner, tre saker som du är tacksam över?
  • Meditation
    I boken Välj Rätt beskriver hjärnforskare Katarina Gospic meditation såhär: ”Meditation är en tanketräning där  man antingen koncentrerar sig på en sak, som till exempel andningen, eller observerar sig själv och sin omgivning utan att värdera den….Undersöker man personer som mediterar är de gladare, mer stresståliga och deras hjärnor är i toppform.”
    Här kan du läsa om hur du på ett enkelt sätt kan komma igång med meditation även om du aldrig tidigare mediterat.
  • Extra sömn
    Eftersom våra hjärnor just nu har extra mycket att hantera och bearbeta så är det inte konstigt om vi känner oss extra trötta och därmed behöver sova lite mer än vanligt. Och på samma sätt som en utvilad hjärna är mycket bättre rustad för att möta stress och oro nästkommande dag, är en hjärna som fått för lite sömn istället mer stresstålig och sämre på att sortera och bearbeta intryck. (Om du sover kasst och vill ha tips för att förbättra sömnen, så maila mig, så skickar jag över mina bästa tips!)

Önskar dig en fin helg!

Gunilla

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *