Meditationstips #2


Undersöker man personer som mediterar är de gladare, mer stresståliga och deras hjärnor är i toppform. Att träna hjärnan är följaktligen lika viktigt som att träna kroppen. Det roliga med meditation är att effekterna kommer snabbt.

Detta är ett litet utdrag ur hjärnforskare Katarina Gospics bok Välj Rätt, och här kommer nu, som utlovat i tidigare blogginlägg, några av mina bästa meditationstips:

  • Börja enkelt – det är bättre att lyckas skapa en rutin där du regelbundet mediterar kortare stunder än att du siktar för högt och inte lyckas få till det alls. Så börja enkelt – fem minuter är en bra start.
  • Är du ovan att meditera så kan det vara enklast att komma in i det och få tankarna att stillas med hjälp av en app. Headspace är ett exempel på en bra sådan. Men du kan självklart även meditera på egen hand:
    1. Sätt dig på en stol, på golvet (om du är så välstrechad och smidig :)) eller på en kudde. Slut dina ögon och försök att landa och att vara närvarande i stunden.
    2. Fokusera på dina andetag. Om/när dina tankar fladdrar iväg till annat, fokusera åter på andetaget.
  • Se meditationen som något som är bortkopplat från prestation, alltså inget som du ”lyckas med” eller ”misslyckas med” beroende på hur din meditationsstund blir.

 

Lycka till!

Gunillla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *