Bli en mästare på att hantera stress: fokus

Bli en mästare på att hantera stress: fokus

2015-08-26 Bli en mästare på att hantera stress Jobba smartare Stressa Smart 0

Blicken på matchbollen

 

Ok, så en viktig del är alltså att hålla blicken på matchbollen. Så här gör du – i 5 enkla steg:

  1. Vilken är matchbollen?
    Steg 1 är förstås att identifiera vad det är du ska fokusera på just nu. Titta på din att göra-lista och stäm av mot målen och tidsplanen. Vad behöver du göra för att nå dina eller gruppens mål? Vilket är första steget? Vad är viktigast och mest bråttom? Så, bra! Nu vet du vilken boll du ska hålla ögonen på. Vad behöver du sedan för att kunna behålla 100% fokus på denna uppgift?
  2. Minimera yttre distraktioner.
    Stäng av alla notifikationer och lägg undan mobilen (som är satt på ljudlös förstås). Hur är det med visuella distraktioner? Högar med andra saker som jag också måste göra (fast inte just nu) påverkar mig – kanske får jag upp tankar kring de uppgifterna istället, kanske känner jag mig stressad över allt jag har kvar att göra, kanske får jag ångest över surdegen jag vet ligger i den där högen. Eller kanske får min hjärna bara lägga en del av sin värdefulla energi på att stänga ute informationen och de associationer som dyker upp.
  3. Minimera inre distraktioner.
    Vår hjärna är ju en oerhört nyfiken, nästan rastlös, typ. Det poppar upp olika tankar hela tiden, även när vi verkligen försöker koncentrera oss fullt ut på det vi gör just nu, och även om vi har minimerat alla yttre distraktioner. Ibland poppar det upp små påminnelser om saker vi behöver göra sen – skriv ner dem! Ha en liten lapp framme så att du snabbt och enkelt kan skriva ner, och släppa, alla andra uppgifter som dyker upp i tankarna. Ibland dyker det upp en idé som rör något helt annat – samma sak här, skriv ner några stödord så att du kan ta hand om idén sen, när du är klar med den här uppgiften. Men alla andra tankar som dyker upp då? Tankar som jag inte behöver ta till var? Ja, enligt min erfarenhet så är det mest effektiva att bara acceptera att det är så det är ibland, men att inte ägna de tankarna så mycket uppmärksamhet. Att medvetet styra tillbaka fokus till rätt uppgift igen.
  4. Planera för effektivitet.
    Hur länge kan du behålla fullt fokus och full koncentration? Du kan optimera såväl din effektivitet som din stressnivå genom att avsätta en viss tid för uppgiften – och att sedan ta en liten paus! Hur lång tid får uppgiften ta? 20 min? 30? För en uppgift som kräver längre tid är det bra att sätta upp passen på max 45 min. Med en tidsgräns att jobba mot ökar motivationen och vi blir mer effektiva. Med en kort men återhämtande paus efteråt sänker vi stressnivån och kommer tillbaka lite skarpare än innan pausen. Och det blir lättare att ha fullt fokus igen, på samma eller nästa uppgift, i ytterligare ett pass.
  5. Repeat.

 

Givetvis är det mängder av andra saker som också spelar in, hur vår arbetsdag ser ut, hur tillgängliga vi behöver vara på mail och telefon, hur vår arbetsmiljö ser ut osv. Men när du verkligen behöver få någonting gjort så lovar jag att det kommer gå både fortare och lättare om du följer de här 5 stegen. Dessutom kommer resultaten att bli ännu bättre – och, inte minst, du kommer att kunna glädjas åt en lägre, mer hälsosam stressnivå!

Hur gör du för att hålla fokus på rätt saker under arbetsdagen?

//Karin