Slöseri med energi # 2


Ständiga avbrott

Avbrott

 

Hur många gånger under en arbetsdag blir du avbruten i det du håller på med? Av telefonen som ringer, olika påminnelser eller notiser, sms, mail, kollegor som tittar förbi… det blir ofta en hel del avbrott under en dag.

 

Varje nytt avbrott innebär att vi

  • förlorar en del energi bara till att ställa om fokus
  • får lägga mellan 5-25 min på att hitta tillbaka till samma koncentrationsnivå som innan avbrottet
  • känner att vi har allt mindre kontroll över vår egen arbetsdag
  • blir mer stressade
  • presterar sämre

Så om vi kan minska antalet avbrott, och särskilt då vi jobbar med komplexa, viktiga eller tidskrävande uppgifter, så kan vi göra väldigt stor skillnad för vår energinivå, vår prestationsnivå och vår stressnivå. Det handlar helt enkelt om att göra sig otillgänglig för en liten stund. Här är vår topp 3 för att minska avbrotten när du behöver få lägga hjärnans energi på rätt saker:

 

  1. Sätt dig någonstans där du får vara ifred
  2. Stäng ner mailen
  3. Sätt mobilen på ljudlös, lägg skärmen neråt eller lägg undan den helt och hållet

 

Ganska basic med andra ord, men forskning visar att personer som själva väljer när de ska vara tillgängliga både presterar bättre och mår bättre psykiskt. Dessutom undviker du alltså att slösa med hjärnans energi helt i onödan. Inte så dumt 🙂

 

/Karin

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *