”Månadens kundtips” september 2020: förstärka återhämtningen


Idag har jag haft individuella återkopplingar med var och en i en grupp som jag utbildat i stresshantering. Det kom upp massor av intressanta saker som de har förändrat sedan vi träffades och som gett riktigt bra resultat i deras vardag. En sådan sak, som jag tänkte skriva om här, var en väldigt enkel liten grej som en av deltagarna börjat göra, och som uppenbarligen gjort stor skillnad i hennes vardag.

Under senaste träffen berättade hon att hennes vardag var så intensiv så att hon inte hann med någon återhämtning. Hon kunde heller inte se hur hon just nu skulle kunna få till mer tid för återhämtning i vardagen då hennes man arbetar på distans och hon ensam har hand om barnen under veckorna, i kombination med ett krävande jobb – både vad gäller tid, energi och engagemang.

När hon lite senare gjorde en kartläggning av sin tid kom det fram att hon i sin vardag gör en hel del saker som hon egentligen verkligen tycker om att göra och som tidigare brukade få henne att må bra, men som nu har blivit som ”måsten” inpusslade i en alldeles för hektisk vardag och istället bidrar till känslan av att allt bara går i ett.  Hon testade då att försöka ändra sitt tankesätt kring dessa aktiviteter genom att innan hon gav sig in i dem stanna upp och medvetet tänka att ”vad härligt, nu ska jag ta min power walk som är så himla bra återhämtning för mig”, eller ”mm, nu ska jag njuta av matlagningen, för jag älskar ju att laga mat”.

Bara genom denna lilla enkla förändring, att stanna upp och konstatera för sig själv att ”det här gör jag för att få återhämtning, det här får mig att må bra”, förändrades hela hennes känsla från att ”allt går i ett, jag hinner aldrig få in någon återhämtning” till att känna att hon, trots att det är intensivt, faktiskt har luckor för återhämtning.

På sikt har hon även skapat en strategi för vilka förändringar hon vill göra för att få in ännu mer återhämtning i sin vardag. Men just nu, när hon känner att hon inte kan förändra något i det yttre för att frigöra tid, var detta ett enkelt steg i rätt riktning.

Vad gör du för saker i din vardag som är återhämtande för dig?

Gunilla

Ps: jag har självklart fått okej från personen i fråga på att skriva ett inlägg om detta på bloggen.

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *