Nyckel No. 4 för en gladare tarmflora


Idag är det dags för den fjärde av sex nycklar som Lina Nertby Aurell och Mia Clase rekommenderar för en gladare tarmflora:

Välj fett med omsorg (och ge inflammationen en match)!

Alla våra organ behöver fett, särskilt hjärnan och hjärt-kärlsystemet. Men fett behövs också för att våra kroppar ska ha möjlighet att ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Bra fetter och en bra balans mellan olika fettsyror är dessutom både bra för vår tarmflora och är inflammationsdämpande, på samma sätt som sämre fetter är dåliga för tarmfloran och driver på inflammationer i kroppen.

Det här med balans mellan olika fettsyror och hur den balansen påverkar oss är oerhört intressant! Vid en bra balans mellan de livsnödvändiga fettsyrorna omega-3 och omega-6 fungerar de inflammationshämmande och gör gott för vår tarmflora. Det gör i och för sig omega-3 alltid, oavsett balansen. Men så är det inte med omega-6, som vid större mängd i förhållande till omega-3, blir en inflammationspådrivande fettsyra. Och tyvärr är det lätt att få i sig på tok för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 då många ”sämre” oljor är rika på omega-6 och fattiga på omega-3. Detta eftersom den sistnämnda är en känslig fettsyra som lätt härsknar – och det alltså blivit enklare och billigare att framställa oljor utan omega-3 och med desto mer omega-6.

Dessutom får vi i oss mer omega-6 och mindre omega-3 i både kött och fisk idag än vad vi fick förr. Detta är en följd av att djuren matas med kraftfoder och spannmål och odlade fiskar även de matas med spannmål, vilket resulterar i lägre halter av omega-3 hos både djuren och fiskarna.

Mias & Linas tips för att få i oss bra fetter:

  • Ut med alla billiga hushållsoljor! Slopa oljor som är rika på omega-6 och välj bättre oljor såsom oliv-, raps- eller linfröolja
  • Vi behöver inte vara så rädda för mättat fett, men generellt äter vi för mycket animaliskt fett = välj nyttiga fetter från växtriket, exempelvis nötter, fröer, avokado och fina oljor
  • Ät inte charkprodukter. Det finns ett starkt samband mellan processat kött och tarmcancer – lika stark som sambandet mellan rökning och lungcancer. Hu!

Vi kan också tänka på att:

  • Välja kött från gräsbetande och/eller vilda djur (=du får i dig mer omega-3)
  • Äta fet fisk = bra källa till omega-3 (väljer du dessutom vildfångad får du extra mycket omega-3)
  • Slopa härdade fetter. Härdat fett är industriellt processat fett där fleromättat fett gjorts om till mättat fett för ökad hållbarhet. Finns exempelvis i processad mat, färdiga kakor mm. Riktigt skräp för våra kroppar!
  • Välja kallpressade oljor då känsliga oljor kan försämras vid upphettning
  • Undvika processad mat som ofta innehåller stora mängder dåliga fetter

Hur gör jag?

Jag har på sistone blivit mer mån om att öka intaget av nyttiga fetter. En favorit är att ringla kallpressad valnötsolja över sallad. Och så lite salt på det – mums! Däremot förvarar jag alla oljor i rumstemperatur, vilket jag tror kan försämra kvaliteten på vissa känsliga oljor, så jag ska flytta in dem i kylskåpet. Emellanåt tar jag mig en grönkålssmoothie (innehåller också omega-3) samt tillskott av omega-3 i form av kapslar. Och så äter jag väldigt lite processad mat.

Hur gör du? Vad funkar för dig?

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *