Nyckel No. 3 för en gladare tarmflora


I denna ”måndagsföljetång” om tarmfloran har vi nu kommit fram till nyckel No. 3 för en gladare tarmflora. Och några av anledningarna till varför det är värt att lägga lite krut på att skapa en kosthållning som är antiinflammatorisk och som främjar en god tarmflora är:

  • 70-80% av immunförsvaret sitter i tarmen – och påverkas av dess sammansättning av bakterier.
  • Låggradig inflammation är välfärdssjukdomarnas gemensamma nämnare.
  • Inom forskningen hittar man nu också allt starkare samband mellan inflammationer kroppen och psykisk ohälsa såsom nedstämdhet, ångest och depression. Detta genom att inflammationer (och obalans i tarmfloran) minskar produktionen av flera av våra ”lyckohormoner”, exempelvis serotonin och dopamin.

En god tarmflora hjälper oss alltså att hålla oss friska rent fysiskt men har också en stark påverkan på hur vi mår psykiskt. Och med det sagt är det väl dags att kika på den tredje nyckeln som författarna till Food Pharmacy trycker på för en gladare tarmflora?

Nyckel No. 3: Frossa i grönsaker!

Grönsaker är sprängfyllda med växtfibrer, vilket är det som de goda tarmbakterierna äter. Riktigt med grönsaker göder alltså de bakterier i tarmen som vi vill ha fler av, på samma vis som exempelvis socker göder de bakterier vi inte vill ha fler av. Grönsaker innehåller också mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer ska vi äta åtminstone 500 g grönsaker/dag (vilket få faktiskt gör). Mia & Lina däremot, samt flera forskare inom området, menar att för vi för hälsans skull dagligen bör försöka få i oss 1,5-2 kg grönsaker. I studier har man sett att för varje 100 g extra grönsaker vi äter per dag, minskar risken för en mängd sjukdomar (i dessa studier har man mätt effekten upp till 800 g/dag).

Linas & Mias tips:

  • Låt grönsaker ta huvudrollen istället för birollen på din tallrik.
  • Frossa i gröna blad.
  • Ät gärna mycket råa grönsaker eftersom en del av näringen förstörs vid upphettning. Ett tips är att lägga i råa grönsaker i en varm soppa som sedan mixas. Då får man i sig råa grönsaker samtidigt som man kan njuta av en varm soppa.
  • Drick åtminstone en grön smoothie per dag. Detta är kanske det allra enklaste sättet att få i sig en stor mängd grönt.

Hur gör jag?

Eftersom mina barn inte har samma passion som jag för vegetarisk mat (inte alls! De skulle helst leva på kött och brunsås) och då jag vill att vi äter tillsammans och gärna samma mat, så gör jag helt enkelt så att jag öser på med extra mycket grönsaker på min tallrik och låter resten få lite mindre utrymme. Till lunch, när barnen är i skolan, kan jag däremot frossa i grönt. Så min lunchlåda brukar bestå av enkla men goda vegetariska rätter, exempelvis kikärtsgryta med lök, curry och kokosmjölk (snacka om snabbmat!), eller broccoli och rödbetor med fetaost som får gotta till sig i ugnen (vill man göra den till snabbmat så väljer man färdigkokta rödbetor). Och så försöker jag att dricka jag 1-2 gröna smoothies varje dag. Jag lyckas ibland. Här är de två smoothies som är mina favoriter för tillfället:

  1. Den goda och nyttiga
    – Ca 1 dl blåbär (jag brukar ta frysta, ekologiska)
    – Ca 100 g färsk spenat (alltså en halv, stor påse. Snacka om att enkelt få i sig stora mängder bladgrönsaker!)
    – 1 grön banan (omogna bananer innehåller mer fibrer, speciellt pektin, än mogna bananer som istället                    innehåller mer socker)
    – Lite kokos-rismjölk (osötad, men ger naturlig sötma)
    – (Vill du att den ska vara extra mättande så häll i 1-1,5 dl kokt quinoa)
  2. Den nyttiga (lite mer hard core. Denna dricker jag inte för att den är god utan för att den är nyttig.)
    – Grönkål, ett antal nävar
    – 1 citron utan skal
    – lite riven ingefära

Kör alla ingredienser i en bra mixer (krävs framför allt till grönkålen för att den ska finfördela sig) och sedan är det bara att slurpa i sig.

Har du några tips som du vill dela med dig av?

Bästa hälsningar

Gunilla

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *