Nyckel No. 1 för en gladare tarmflora 2


Efter att ha lyssnat till Mia och Lina, författarna till boken Food Pharmacy, ska jag nu de kommande sex veckorna dela med mig av de sex nycklar för en gladare tarmflora som de presenterade på på sin föreläsning (mer teori finns i tidigare inlägg här på bloggen). Och här kommer den allra första, nyckel No. 1:

Lär dig själv och barnen att mysa utan socker (men njut av godsaker varje dag)!

Ja, det här vet vi ju. Egentligen. Socker är inte bra för oss. Men ack så gott!

WHO (Världshälsoorganisationen) har pekat ut den höga sockerkonsumtionen som ett stort hälsohot och rekommenderar att vi ska äta max 25 gram socker om dagen. I Sverige konsumerar vi enligt Mia och Lina dock i snitt 118 gram om dagen vilket alltså nästan är fem gånger så mycket. Och sockret gör oss sjuka!

När vi kommer till kopplingen mellan tarmfloran och socker så är det så att socker göder de ”onda” bakterierna och stärker vissa dåliga bakteriestammar i vår tarm. Och ju starkare dessa bakteriestammar blir, desto större blir dessutom sockersuget. Som att bita sig själv i svansen alltså.

Linas bästa tips att hantera sötsuget

Lina berättade att hon tidigare var en riktig sockergris och att det var en stor utmaning för henne att sluta äta socker. Räddningen blev rawfood-köket med nyttiga varianter av exempelvis glass (recept hittar du här) och råbollar (mitt absoluta favvo-recept hittar du längst ner i detta inlägg) gjorda utan socker och på råvaror som ger näring. Med allt gott hon fann inom rawfood-köket kunde hon, som hon sa, till och med äta glass på måndagar 🙂

De tipsade också om att använda mycket kanel för de som gillar den smaken, då kanel har blodsockersänkande egenskaper.

Hur gör jag?

Jo, när det kommer till mig själv så har jag det senaste året blivit ganska duktig på att mysa och njuta utan socker (och jag börjar även få med min man så smått). När det gäller barnen däremot…så…nej. Inte alls. Det som kan funka för dem är goda frukter och bär, popcorn eller en fruktsallad. Själv njuter jag även av råbollar och då och då av andra god bakverk från rawfoodköket, exempelvis den här sockerfria chokladkakan. Jag använder aldrig konstgjorda sötningsmedel (tror inte alls på det) utan hellre torkade frukter och bär. Ju mindre vitt socker jag äter, desto mindre blir mitt sockersug. Och självklart tillåter jag mig att emellanåt njuta av en vanlig, ”sockerrik” glass på bryggan ihop med barnen, en bit tårta när jag är på kalas, eller en smarrig efterrätt när vi är hos vänner eller på restaurang.

Här nedan kommer receptet på mina grymt goda råbollar.

Lycka till!

Gunilla

 

Råbollar, magiskt goda (tycker jag – vilket min man och mina barn dock inte håller med om 🙂  Men prova och se vad du tycker!)

  • 3 dl naturella caschewnötter
  • 10 dadlar, urkärnade (jag brukar ta 6-7, för mig blir det tillräckligt sött. Men det är nog en vanesak. Är man van vid bakverk med socker kanske man ska börja med 10 för att tycka att dessa är goda :p)
  • 4 msk kakao av bra kvalitet. Jag gillar Kung Markattas.
  • 2 msk kokosolja, rumstempererad
  • 0,5 msk honung
  • ca 2 msk kaffe (anpassa mängd efter konsistens. Smeten ska kunna rullas till bollar.)

Kör allt i en matberedare/mixer och rulla sedan till bollar. Dessa bollar rullar du sedan slutligen i kakao eller riven kokos. Mums! Lägg in dem i frysen och ta fram då du är sugen på något sött.


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 tankar om “Nyckel No. 1 för en gladare tarmflora

  • Malin

    Ska testa dessa, ser supergott ut! Men hur är det med dadlar egentligen, de är ju också väldigt söta. Är de verkligen nyttiga?

    Tack på förhand,
    Malin

    • admin Inläggsförfattare

      Dadlar innehåller både fibrer, vitaminer och antioxidanter och tillför därför nyttigheter till våra kroppar (vilket vanligt socker inte gör). Samtidigt är de, som du skriver, väldigt söta och höjer därmed vårt blodsocker och innehåller mycket energi.

      Så: jämfört med socker är de ett otroligt mycket bättre alternativ, men bör väl intas i måttliga mängder. Använder man 6-7 dadlar i receptet ovan så blir det väldigt lite dadlar/råboll.

      Allt gott!
      Gunilla