Studie: 7 av 10 chefer lider av sömnproblem


En nyligen genomförd studie på drygt 1600 chefer visar att 7 av 10 chefer sover så dåligt att det inverkar negativt på deras jobb. Undersökningen, som genomfördes av tidningen Chef, visar också att 90% av sömnproblemen beror på jobbrelaterad stress/oro eller allmän stress och oro. När de för fem år sedan genomförde en liknande studie angav 4 av 10 chefer att de sov så dåligt att det inverkade negativt på deras arbete. Det innebär alltså en 30-procentig ökning på bara fem år, vilket självklart är en oroande utveckling.

För lite eller dålig sömn påverkar ganska snabbt många av våra kognitiva förmågor, såsom koncentrationsförmåga, minne, impulskontroll och social förmåga. Men långvarigt störd sömn utgör också en hälsorisk och kan leda till, eller bidra till, såväl psykisk som fysisk sjukdom.

Stressforskare Dan Hasson skriver i sin bok Stressa Rätt att även om sömnbehovet hos oss individer är individuellt så kan man generellt säga att optimal sömnlängd under normala omständigheter är cirka 8 timmar. Enligt undersökningen som genomfördes av Chef sover 57% av cheferna 5-6 timmar per natt.

Hur gör jag?

Jag känner ganska tydligt hur beroende jag är av bra sömn, inte minst på min förmåga att vara effektiv, att hålla fokus längre stunder och att komma på bra idéer och vara kreativ. Jag känner mig också gladare när jag sover tillräckligt. Och eftersom jag dessutom läser mycket forskning kring sömnens effekter så är det för mig relativt enkelt att prioritera sömnen. Men självklart blir det då och då för få timmars sömn även för mig. Men då vet jag också att kroppen och hjärnan har en god förmåga att ta igen en natts dålig sömn nästkommande natt. Så då försöker jag finna ro i det och tänka att jag klarar att vara riktigt vass även en dag med för lite sömn och ser till att sova lite extra nästkommande natt.

Bästa sättet för att lugna snurrande tankar (som kan göra det svårt att somna) tycker jag är att varva ner en stund innan jag går och lägger mig – speciellt att låta hjärnan gå ner i varv, att inte fylla på med input, information och stimulans. Jag gillar också att lyssna på ljudbok när jag somnar. Då ställer jag in en sömntimer så att uppspelningen slutar efter en liten stund, för då sover jag gott 🙂

Vill du ha sömntips?
Maila mig så skickar jag kostnadsfritt över konkreta tips för bättre sömn.

Här kan du läsa mer om undersökningen i tidningen Chef.

 

Allt gott – och sov gott 🙂

Gunilla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *