Vanor, rutiner och ritualer – för framgång och välmående


För att skapa framgång och välmående kan vi skapa vanor, rutiner och ritualer som får oss att må bra och/eller tar oss närmare våra mål. Men vad är egentligen skillnaden mellan en vana, en rutin…och en ritual? Och vilka vanor, rutiner och ritualer vill du ta med dig in i hösten?

 

En vana är något vi gör per automatik, något vi inte behöver fundera över om vi ska göra eller inte. Det kan vara att hälsa när man träffar någon man känner, att ta en kopp kaffe efter lunchen eller att kolla mailen det första man gör när man startar upp sin arbetsdag.

En rutin kan också vara något vi gör mer eller mindre per automatik, men utgörs i större utsträckning av medvetna val. Det kanske handlar om att starta upp varje arbetsvecka med ett planeringsmöte, att träna varje tisdag eller att äta vegetarisk två dagar i veckan.

En ritual är något vi gör, många gånger som ett mönster av utvalda beteenden, för att lägga fokus på en specifik situation, för att hamna i ett visst mindset eller för att poängtera en situations värde. Det kan vara en kvällsritual för sitt barn där man gör samma sak, i samma ordningsföljd varje kväll (exempelvis bad – kvällsmat – bokläsning) för att barnet ska komma ner i varv och lättare somna. Eller det kan vara en specifik startup-ritual ett företag har som man kickar igång alla nya projekt med för att samla teamet och ge projektet en bra start. Eller så kan det vara något så enkelt som att rulla ut sin yogamatta och tända ett ljus när man ska meditera.

 

När semestern nu är slut och jag startar upp inför hösten brukar jag fundera över mina vanor, rutiner och ritualer. Vilka vill jag behålla, vilka vill jag göra mig av med och vilka vill jag lägga till? Här kommer min topp fem.

 

  1. Träna. Här har jag en bra rutin som sitter och som jag gillar och som påverkar mitt välbefinnande, min energinivå, mina tankar och min förmåga att vara effektiv. Och som dessutom ger mig så mycket glädje och goa endorfiner. Fortsätter helt klart med den.
  2. Planera dagen. Starta upp varje arbetsdag med en kort planering för dagen: se över att-göra-listan, kolla igenom kalendern och sätt dagens prioriteringar. Det här är en rutin som jag lätt tappar. Återinför den och lägger in den som återkommande i min kalender.
  3. Meditera eller träna mental träning. När jag gör det märker jag hur fantastiskt det är, för såväl min inre harmoni som för klara, skarpa tankar och ett piggt sinne. Men det här är en rutin jag har svårt att hålla. Ska skapa en realistisk och lockande plan för hur jag får in det här. Kanske föra in en mysig ritual kring det hela?
  4. Låt mobilen vila. Det här är en vana jag vill bryta: att jag alldeles för ofta kollar på mobilen – kollar upp saker, väder, mail, nyheter, vad som helst… Undan med mobilen och var mer här och nu. Mer mindfulness! Här kan jag exempelvis ta bort snabb-upplåsningen av mobilen så att jag behöver knappa in en kod för att låsa upp den – som en liten påminnelse till mig själv om att jag vill ändra mitt beteende 🙂
  5. Börja dagen med det viktigaste. När jag startat upp arbetsdagen och satt dagens prioriteringar vill jag bli bättre på att direkt sätta igång med det allra viktigaste – även då det innebär uppgifter som känns motiga eller svåra. Även detta är en rutin som jag har svårt att hålla, men som när jag gör den ger effektiviteten en rejäl skjuts inför resten av dagen. Det här ska jag nog köra veckovis, en punkt jag ska stämma av med mig själv varje fredag och vara noga med att ge mig själv ordentligt med kred när jag gjort det bra under veckan. Att fira är underskattat!

Hur ser din topp fem ut? Vad har du för vanor, rutiner och ritualer som du vill hålla fast vid, byta ut eller skapa för att skapa ännu större välbefinnande och framgång för dig?

 

Allt gott!

Gunilla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *