Skapa effektiv återhämtning för hjärnan


Så otroligt lockande soffan kan vara när man kommer hem efter en intensiv dag på jobbet. Kanske är det där du landar när du är trött, seg och känner att du behöver återhämtning? Och kanske är det precis vad du behöver. Men kanske inte.

Beroende på vilken ”sorts trötthet” det är frågan om så kan det vara olika saker vi behöver för att få bra återhämtning. Läs det här och fundera sedan över om det finns något du kan göra för att ge dig själv bättre, mer högkvalitativ, mer påfyllande och energigivande återhämtning.

Tre ”olika sorters trött” och vad vi då behöver:

  1. ”Sömnighets-trött” = jag har troligtvis sovit för lite och behöver sova mer.
  2. ”Trött-i-musklerna-trött” = jag har kanske kört ett extra tufft träningspass eller haft en intensiv träningsperiod och behöver låta kroppen återhämta sig.
  3. ”Trött-i-huvudet-trött” = jag har haft en riktigt intensiv dag/intensiv period där aktiviteten i hjärnan har gått på högvarv. Då är det mental trötthet det handlar om och jag behöver skapa återhämtning för hjärnan.

Ja, det där låter ju ganska självklart. Men – väldigt ofta är det hjärnan som vi har tröttat ut, men vi återhämtar oss som om det vore våra muskler som var slutkörda. Och för att få högkvalitativ återhämtning för hjärnan så är kombinationen ”soffan & mobilen” ingen bra lösning. Musklerna får vila (men de kanske egentligen längtar efter att få användas?) medan hjärnan fortsätter att matas med intryck och information och därmed inte får någon högkvalitativ återhämtning alls.

Vad kan vi göra, då?

  1. Ge dig själv en stund i naturen

    Vackra Amundön, en av mina favoritplatser. Denna dag i låg vintersol och med delar av havet i glittrande is.

    Att vistas i naturen är både lugnande och återhämtande för hjärnan. Man har sett i studier att det kan räcka med fem minuter i naturen för att få blodtrycket att sjunka.

  2. Aktivera dig fysiskt
    Pulshöjande träning är otroligt effektivt för att sänka stressen och stresshormonet kortisol och för att ”rensa” hjärnan på snurrande tankar.
  3. Använd andra delar av hjärnan
    Riktigt bra återhämtning får vi genom att ägna oss saker som känns lustfyllda och kravlösa och som aktiverar andra delar av hjärnan än de som varit mest aktiva på jobbet (oftast är de delar av hjärnan som planerar, prioriterar, analyserar osv). Ett bra sätt kan vara att göra något där du tar in intrycka via flera olika  sinnen.
  4. Gör något som gör din hjärna lugn
    De allra flesta av oss har vant oss vid att ständigt matas med nya intryck och
    ny information. Men för at få mental återhämtning behöver hjärnan få en paus i detta ständiga inflöde. Det är därför som ”soffan & mobilen” inte är någon lyckad kombo för mental återhämtning.
    Så välj istället något som gör din hjärna lugn, kanske läsa en bok?  Lyssna på musik? Föra ett samtal?

Självklart behöver vi också ge oss själva tillåtelse att bara slappa i soffan när vi är trötta! Men den där riktigt påfyllande och energigivande mentala återhämtningen får vi ofta bäst genom göra saker som stimulerar andra sinnen än de vi använder på jobbet.

Mina personliga favoriter för mental återhämtning som ryms på vardagar:

  1. Jogga, och det ska definitivt vara utomhus! Efter mina mest intensiva dagar är det en kort joggingrunda som ger mig allra bäst mental återhämtning.
  2. Yoga. En liten stund gör stor skillnad!
  3. Promenera – allra helst i vacker skog eller vid havet.
  4. Meditera. Jag startar mina dagar med en stunds meditation. Då tassar jag upp innan resten av familjen har vaknat, tänder ett ljus och sätter mig en stund, 10-15 minuter.
  5. Att mysa och gosa med mina barn <3

 

Hur gör du för att återhämta dig i vardagen?

Allt gott!

Gunilla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *