Hjärnforskaren: att träna hjärnan är lika viktigt som att träna kroppen!


Mängder av studier påvisar meditationens positiva påverkan på allt från koncentrationsförmåga till stressnivå och känsloreglering. I boken Välj rätt (som jag varmt rekommenderar) av hjärnforskare Katarina Gospic skriver hon om meditation såhär:

”Meditation är en speciell typ av känsloreglering eftersom det framför allt är en typ av hjärnträning. Med meditation kan vi träna oss i konsten att leva i nuet, att lyssna till kroppen, vara medvetna om våra egna liksom omgivningens tankar och känslor samt vara medvetna om medvetandet själv. Denna levnadskonst sträcker sig 2500 år tillbaka i tiden men har på senare år blivit ett modefenomen i västerländska kulturer.

Meditation är en tanketräning där man antingen koncentrerar sig på en sak, som till exempel andningen, eller observerar sig själv och sin omgivning utan att värdera den. Att inte värdera innebär att man inte ser sina tankar som bra eller dåliga. Istället sätter man en emotionell etikett på dem och låter dem sedan vara. När tankarna börjar vandra iväg i meditationen är utmaningen att alltid återgå till ursprungsuppgiften. Man måste följaktligen fokusera på här och nu samt komma ihåg vad man ska göra. Sett från ett hjärnperspektiv är meditation en hårdträning av hjärnan och buddistiska munkar kan ses som en ”tankes elitidrottare”. Vissa av dem har tränat mer än 50000 timmar. De är experter på koncentration och känsloreglering.

 

Undersöker man personer som mediterar är de gladare, mer stresståliga och deras hjärnor är i toppform. Att träna hjärnan är följaktligen lika viktigt som att träna kroppen. Det roliga med meditation är att effekterna kommer snabbt. Träning 20 minuter i tre dagar minskar negativa känslor, trötthet och hjärtfrekvens, och är tecken på minskad stress och ökat fysiskt och psykiskt välmående. Med tusentals meditationstimmar i ryggen reagerar individer som mediterat väldigt annorlunda på emotionell information jämfört med de som inte mediterar. De får nämligen inte lika stort påslag i de delar av hjärnan som bearbetar känslor när de utsätts för ngt obehagligt.”

Blev du sugen på att börja meditera? I kommande blogginlägg kommer jag att dela med mig av mina bästa tips!

Vi hörs!

Gunilla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *