Fyra kriterier för effektiv återhämtning 2


Med tillräcklig återhämtning klarar vi av betydligt mer stress, påfrestningar och intensitet i vår vardag. Det svåra är ju bara att lyckas få in återhämtningen när vardagen är som mest intensiv. Och – vad är egentligen återhämtning? Arbetarskydd.se skriver om fyra kriterier:

4 kriterier för effektiv avslappning enligt Arbetarskydd.se:

  1. Återhämtningen hjälper dig att släppa tankar på krav i arbetet eller i privatlivet.
  2. Du bestämmer själv över när, vad och hur du ska genomföra din återhämtning.
  3. Du lär dig något nytt och varierar återhämtningen.
  4. Du känner dig mentalt och fysiskt avslappnad av återhämtningen.

Återhämtning enligt mig:

Även om jag tycker att punkterna ovan är bra så ger de åtminstone mig en bild av att all återhämtning behöver vara lite mer avancerad för att den ”ska räknas” än vad jag anser. Jag anser att de korta små, korta pauserna som vi enkelt kan väva in i vardagen, där vi låter aktiviteten i hjärnan minska ett par minuter, ger otroligt mycket. Enligt mig behöver vi tre olika typer av återhämtning:

  1. Den riktigt djupaden som utgör vår allra viktigaste återhämtning: sömnen. Det är här vi reparerar oss på djupet och rustar oss för nya utmaningar kommande dag.
  2. Den som fyller på. Den här återhämtningen får vi när vi gör saker vi gillar, som är kravlösa och som fyller oss med energi. Det kan vara att träffa vänner, ägna sig åt ett intresse eller att röra på sig.
  3. Den som låter aktiviteten i hjärnan gå ner: mikropauserna, där vi tar korta små pauser under arbetsdagen och låter hjärnan gå ner i varv. Det kan vara att resa sig från skrivbordet, andas lite lugnare och tänka på någon som gör dig glad eller på något kul du har framför dig. Eller att prata och skratta en stund med dina kollegor. Eller att ta några djupa andetag och stilla tanken. Svårare än så behöver det inte vara. Men det gör skillnad!

Hur, när och var vi skaffar oss återhämtning är inte så noga. Det viktiga är att vi får till det. Och det behöver inte vara så avancerat.

Hur gör du?

Gunilla


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 tankar om “Fyra kriterier för effektiv återhämtning

  • Jonas

    Jag tycker att min bästa återhämtning är när jag kör mountainbike i skogen. Då blir jag tvungen att släppa alla tankar på jobb, för fokuserar jag inte fullt ut på stigen och cyklingen så ligger jag i diket direkt 🙂 Min fråga: blir det vila och återhämtning även om denna aktivitet kräver starkt fokus från min sida?

    Jonas

    • admin Inläggsförfattare

      Hej,

      absolut, det är ypperlig återhämtning! När du njuter av din fartfyllda cykling så får hjärnan jobba på ett annat sätt. Och då det dessutom är fysisk krävande så sänks stresshormonerna efter passet.

      Gunilla