Hur möter du vardagens stress?


”Det viktiga är inte hur man har det utan hur man tar det.” 

 

En ny studie vid Penn State University visar att vår reaktion på stressande vardagssituationer har en stark koppling till inflammationsgraden i kroppen. I studien följde man 872 personer under åtta dagar och kartlade vilka typer av stressande situationer de utsattes för samt hur de reagerade på dessa. De fick även lämna ett blodprov som testades för inflammationsmarkörer. Resultatet visar att med högre grad av positiva känslor även inför de stressande vardagssituationerna följer en lägre grad av inflammation. Det verkar helt enkelt som att det avgörande inte är hur många stressande situationer vi utsätts för under dagen, utan vår förmåga att hantera dem på ett konstruktivt och positivt sätt. Kanske känns lättare sagt än gjort när man svischar fram i vardagsstressen, men här är några små knep att ha i bakhuvudet:

 

  • Behåll perspektivet! Vad är det värsta som kan hända?
  • Peppa dig själv – du löser ju det här!
  • Hur kommer det kännas när du ser tillbaka på denna händelse? Hur viktig är den egentligen?
  • När du i framtiden ser tillbaka på denna händelse, hur kommer du då önska att du reagerade?
  • Ta en paus, prata med någon för att få lite perspektiv på saker och ting.
  • Skratta! allvarligt är det ju oftast inte 🙂

 

Hur gör du för att möta vardagens stress på ett mer positivt sätt?

 

//Karin

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *