En quick fix som verkligen fungerar (för mig i alla fall :))


Har du något som du vet funkar för dig för att direkt skapa ett inre lugn? Något som direkt lugnar stressande, oroande eller malande tankar och som alltid ökar på din känsla av harmoni och glädje?

För mig har alltid fysisk träning varit det som funkat allra bäst för att såväl sänka stress som för att direkt förflytta mig till ett ”schystare mood”. En löprunda, allra helst på en knappt befintlig stig i skogen, en yogaklass eller ett fyspass har alltid varit säkra kort. Och är det fortfarande 🙂 Men under 2020 har jag upptäckt ytterligare en aktivitet som påverkar mitt fysiska och känslomässiga tillstånd lika effektivt – men som bara tar ett par minuter: kalla bad. Snacka om en quick fix som faktiskt fungerar 🙂

De senaste åren har jag och mina barn badat en gång i månaden, året runt. (Min man har aldrig förstått tjusningen med detta utan har valt att vara handduks-hållare :))
Under årets kallaste månader har det varit en rolig och lite utmanande aktivitet där vi med mer eller mindre bestämda steg har tagit oss ner i det kalla vattnet, för att hyperventilera där ett par andetag innan vi flugit tillbaka upp på torra land.

Men det här året har jag vinterbadat på ett, för mig, helt nytt sätt. När sommaren tog slut och temperaturen successivt gick ner fortsatte jag att bada, kanske inte varje dag, men flera dagar i veckan. Det gjorde att min kropp vande sig vid det kalla vattnet så att andetagen fortsatte att vara lugna och djupa, oavsett hur kallt vattnet var. Det gjorde att jag kunde glida ner i det kalla vattnet, stanna där, och verkligen njuta. Som att bli ett med naturen på något vis. Mindfulness delux. Efter något minut i vattnet infinner sig en lugn, skön, nästan meditativ känsla. Och när jag kliver upp är det som att badet fyllt på mina nivåer av både harmoni och glädje.

En magiskt fin februarimorgon i Billdal söder om Göteborg. Solen är just på väg att gå upp.

Kalla bad påverkar, precis som fysisk träning, våra hormonnivåer, bland annat genom att öka på utsöndringen av Endorfiner. Detta hormon kallas ibland för ”lyckohormoner” just därför att de ökar på vår känsla av glädje och eufori. Så det är alltså inte bara naturupplevelsen i de kalla baden som gör mig så glad – utan även andra, rent mätbara fysiologiska reaktioner i min kropp. Men oavsett vad som är mätbart och inte så känner jag tydligt att det är något som jag mår otroligt bra av, såväl fysiskt som mentalt.

Vad har du för saker som ökar på ditt välmående?

Ps: har du någon hjärtsjukdom eller högt blodtryck bör du rådgöra med din läkare innan du börjar med kalla bad.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *