Varför behöver vi ta paus egentligen?


 

När stressen triggas igång kan vi få en extra dos motivation, vi kan få drivet vi behöver för att komma igång med en stor uppgift. Våra sinnen skärps, vi fokuserar och presterar ännu lite bättre. Men om stressen blir för hög påverkar den oss istället negativt – vi tappar perspektivet och allt blir lika viktigt (vilket gör att vi kanske jobbar med helt fel saker), vi blir mindre kreativa, sämre på att hitta nya lösningar och mindre skarptänkta. Fysiskt kan du känna att dina andetag blir mindre, du kan känna hur axlarna åker upp mot öronen, hur du får sämre hållning och hur musklerna kring ögonen spänns. Den här fysiska reaktionen signalerar tillbaka till hjärnan att hotet kvarstår, jag är fortfarande stressad och jag behöver fortfarande ha en högre nivå av stresshormoner. Vi blir kvar på en hög stressnivå som kanske bara ökar och ökar ju längre dagen går. Vi kör på och känner oss mer och mer jagade.

 

Det vi behöver är att regelbundet se till att bryta stressen, så att vi kommer ner i stressnivå en stund och får en mer hälsosam stresskurva. När stressen sedan triggas igång igen kan vi återigen dra nytta av dess positiva effekter, eftersom vi ligger på en mer ändamålsenlig nivå. Det här kan man göra på en massa olika sätt, men de mest effektiva sätten är att

 

  • Fysisk aktivitet – stäng dörren till kontoret och kör några övningar bredvid skrivbordet.
  • Ta en kort promenad, allra helst i en park eller i naturen.
  • Ta hjälp av din andning. En andningsövning hjälper dig att lugna hela systemet.
  • Gör en avslappningsövning. När musklerna slappnar av helt skickas andra signaler tillbaka till hjärnan – det är lugnt nu, vi kan minska dosen stresshormoner, jag behöver dem inte längre.
  • Meditera. 10 minuter kan göra underverk för såväl stressnivån som för hur pigg och klartänkt du känner dig!

 

Om du ser till att ta paus flera gånger varje dag så kommer du att märka stor skillnad på hur stressad du känner dig. Du kommer också märka skillnad på hur mycket du får gjort på dagarna, eftersom du blir mer effektiv och, inte minst, i större utsträckning lägger din tid och energi på rätt saker. Låter rätt skönt, eller hur? Prova det här i en vecka, och se vad det ger dig. Jag kommer att lägga ut förslag på övningar under hela nästa vecka, så kan du prova och se vad som funkar bäst för dig. Är du med?

 

/Karin

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *