Bli en mästare på att hantera stress: Återhämtning 2


 

Ibland behöver man bara slappna av

Ibland behöver man bara få slappna av lite 🙂

Ja, mästartips nummer två är alltså att se till att få riktigt bra kvalitet på återhämtningen. När det gäller stress så är utmaningen ofta att sänka aktiviteten i hjärnan, att stilla tankarna så att de inte bara rusar på. Oftast märker vi av det här när vi ska sova men har svårt att komma till ro på grund av alla tankar som snurrar, men det funkar på precis samma sätt i all form av återhämtning:

 

För att vi ska kunna få riktigt bra kvalitet på återhämtningen behöver vi lugna hela systemet.

 

Men hur gör man för att sänka stressnivån för hjärnan? Hur gör man för att få tankarna att komma till ro? Ja, det är inte alltid det lättaste, men det finns förstås en massa olika saker som fungerar. Här nedan listar jag ett gäng bra saker, det är bara att börja prova! Och när du har hittat något som funkar för dig, så se till att hålla fast vid det. Att verkligen använda det – dagligen. Om du ser till att dagligen få ordentlig återhämtning så klarar du stressen. Precis som för Zlatan så är återhämtningen nyckeln till att må bra här och nu, att hålla i längden – och att kunna prestera på topp när det gäller.

 

Tips för att öka kvaliteten på din återhämtning genom att minska stressande tankar:

  • Skriv ner alla tankar som snurrar på ett papper, parkera dem där.
  • Öva på att byta över till det observerande jaget, som är den del av vårt medvetande som står för den direkta upplevelsen – och för lugn och ro.
  • Använd en app för guidad avslappning.
  • Börja med att tänka en stund på något som gör dig glad. Det hjälper dig att minska oroande, stressande tankar just nu.
  • Använd kroppen! Att göra något fysiskt och samtidigt landa helt och hållet i det man gör är ofta väldigt effektivt. En lugn promenad, lite yoga. Spela fotboll – för Zlatan är inte det den bästa återhämtningen, men om vi ska återhämta oss från mental stress så får vi grymt bra kvalitet på återhämtningen genom att vara fysiskt aktiva.
  • Läs en bok. En roman som hjälper dig att släppa tankar på jobb och andra saker som kanske stressar dig är ett utmärkt sätt att sova bättre.
  • Hitta dina lugn och ro-triggers. Kanske blir du helt lugn i samma stund som du kliver över tröskeln till yogastudion? Eller när du tar fram gitarren eller sätter dig vid pianot? Kanske i samma ögonblick som du kommer fram till havet? Hur kan du plocka in det här i din vardag? Är det en speciell doft, ett speciellt ljud? Kan du använda en bild? Eller helt enkelt se till att få mer av det där som får dig att må så himla bra?
  • Ta hjälp av naturen. I vårt senaste månadsbrev Yes! skrev jag just om det här. Maila mig om du också vill ha det!
  • Gör något riktigt svårt, som killen på bilden. När vi gör något riktigt utmanande rent fysiskt så släpper vi automatiskt alla stressande tankar och fokuserar fullt ut på det som är just nu. Kanske vill du göra akrobatiska konster i lyktstolpar, kanske prova Stand up paddling, kanske ägna dig åt klättring… eller kanske är det något helt annat som känns som en lockande utmaning för just dig?

 

Vilket är ditt bästa tips för att släppa stressande tankar? Skriv gärna här eller skriv till mig så att fler kan få ta del av dem 🙂

 

 

/Karin

 


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 tankar om “Bli en mästare på att hantera stress: Återhämtning

  • Ella A

    Jag brukar ta en liten kvällspromenad för att varva ner, det funkar jättebra! Jag ska tänka på det du skriver om naturen. Om jag ändå går ut och går kan jag ju lika gärna gå i naturen istället för på villagatorna 🙂